Re: [CPROG] GCC/C compiler i linux...

Hej,

Den bedste måde at lære et nyt sprog på, er ved at stille sig selv en opgave, men der må naturligvis gerne komme lidt 'inspiration' nogle andre steder fra, så her kommer lige et par links til C- og Python programmering.

Et godt sted at starte kunne være SSLUG's egen C-programmerings bog:
http://www.sslug.dk/linuxbog/?b=c

Hvis ikke dette er nok, så er her et par links.

C-programmering:
http://www.cs.cf.ac.uk/Dave/C/

Af bøger kan nævnes "The C programming Language" eller "Beginning C". En lidt mere Linux-orienteret bog kan være "Beginning Linux programming".

Det er nemt at kompilere c-filer under Linux. F.eks.:
gcc min_fil.c

Den eksekverbare fil kommer til at hedde 'a.out' og eksekveres ved at skrive: ./a.out

Vil du have den til at hedde noget andet efter kompilering skriver du bare f.eks.:

gcc min_fil.c -o min_fil
Så hedder den 'min_fil' og eksekveres ved at skrive: ./min_fil

Python-programmering:
http://www.python.org/
http://www.python.org/doc/Newbies.html
http://www.python.org/doc/current/tut/tut.html
Her finder du masser af eksempler.

En god Python bog er 'Python Essential Reference', men om den også er en god begynderbog ved jeg ikke.

Mht. C++ har jeg ikke selv den store erfaring, men har dog skrevet en del C (ikke C++) ud fra en objekt-orienteret tankegang.

Håber dette kan bringe dig videre. Happy coding :-)

Hilsen Ole

Jesper wrote:
Jeg er ret ny hvad både C/C++ og Linux angår, men jeg er besat af at lære
det!!

Så jeg ville gerne høre hvordan jeg kommer igang...?? Begynder forslag?

Fordan kompilerer jeg C kode i linux...??

Nogen der har en god site med info og guider osv???

Hjælp en stakkels nybegynder ... :)

- Jesper

.