Re: [CPROG] ASCII

Det var ikke fordi den stump kode var specielt hellig, men mere fordi
mine cgi-programmer generelt ikke er egnede til at sende ud uden
forbehandling. I gci er debuggere nemlig en by i Kasakhstan, så mine
programmer er fyldt med konditionelle log-prints.

Og så vil jeg gerne forsvare brugen af c til cgi-programmer. I mit
tilfælde drømmer jeg om at 1000 brugere på samme tid skal indsende noget
ca. hvert minut og at de allesammen vil bede om at få en skærmfuld data
hvert 10. sekund. For ikke at kvæle serveren i program-loads, er det
vigtigt at programmerne hver især kan være så små som muligt, og jeg
kunne endda have fundet på at lave 10-sekundersprogrammet i assembler,
men jeg ved at c laver meget optimeret kode, så det er ikke mange bytes
man kan spare i assembler.

Når man starter på noget nyt vil man under alle omstændigheder lave sit
eget bibliotek til at håndtere diverse ting og sager. Jeg har et modul
på 346 c-linier der tager sig af hele mit cgi-interface, incl. at finde
data og parametre uafhængig af om det er method=POST eller method=GET
det får data igennem. Samme modul indeholder også log-programmet, et
lille hex/ASCII-dump, samt håndtering af HTTP-cookies.

Perl er dels en fortolker, og er dermed ikke egnet til den høje frekvens
af programstarter, dels er den meget ubehagelig at lave HTML i, fordi
den kræver escape af mange tegn som c umiddelbart klarer.

PHP er et rimeligt bud, da selve fortolkeren gror ind i webserveren, men
det er stadig et fortolket sprog med en forventelig mindre performance
end et compileret program. PHP minder meget mere om c i hvad det
accepterer af ASCII-tegn osv. og man må indse at cgi-programmering mest
handler om håndtering af tekst-strenge.

PHP vil jeg gerne gå ind for til sjove levende sider, men til de større
interaktive ting vil jeg stadig holde på at c er det bedste bud. c++ vil
give større programmer, og alene det taler til c's fordel.

M.v.h.
Søren / SHS-Consult