Re: [CPROG] Links til god guide

"Kim Schulz" <sslug@sslug> wrote:

> Fordi det mangler en masse essentielle ting hvad angår normale
> datatyper, hvilket gør at en nybegynder der startede med Java vil have
> sværere ved at hoppe over i andre sprog end dem der gjorde det den anden
> vej.

Lad os lige slå fast at vi snakker om et sprog der skal benyttes af folk der
aldrig har programmeret før!
Mht. datatyper er der alt hvad man har brug for af primitive typer. Hvad man
i C/C++ kan lave med unions og structs og klasser og multipel nedarvning,
kan man i Java lave med klasser og interfaces.
Og jeg minder igen om at der blev spurgt om et begyndersprog.

Begrænset er godt til begyndere (mener jeg).

> Java er smart til mange ting, men der er altså flere ting hvor man skal
> igennem en masse unødig kode for at gøre simple ting, hvor C++ eller
> endda C kan gøre det bedre.

Ja, bitknepperi f.eks. C/C++ kræver næsten et kursus i maskinarkitektur, før
man giver sig til at inkrementere pointere eller loope gennem arrays o.l.
Og prøv så lige at lave en lyttende socket i Java og noget tilsvarende i C
før du siger at Java giver en masse unødvendig kode.

Og jeg holder på Java -> C++ -> C

> sådan er vi jo så forskellige. Jeg tror bare ikke på at man kan lære at
> programmere ordenligt hvis man ikke først har været forbi et ikke OO
> sprog, da man ellers vil mangle en del begreber i sin værktøjskasse.

Ehm, hvilke koncepter er det lige du tænker på?

> hvem har sagt noget om at det skal være oop? Manden spurgte om C i en
> C-mail liste - intet andet. En helt nybegynder vil have godt af at rode
> med C før han hopper over i Java - jo flere sprog jo bedre. Husk at det
> er bedst at vælge sprog efter opgave og ikke omvendt :o) BASIC lærer dig
> begreber som if then else, for, while, datatyper osv osv.

Ja, og Mads anbefalede Java i stedet, hvis man ingen programmeringserfaring
har. Og kontrolstrukturer som if-then-else findes jo i stort set alle ofte
benyttede sprog. Samtidigt er disse stort set ens for Java, C++ og C. Så når
du har fat i Javas kontrolstrukturer er du næsten klar til at lave det samme
i C/C++.

> C er på mange måder er totalt elendigt sprog, men på endnu flere måder
> er det et rigtigt godt sprog at lære at programmere i.

'nuff said...

> Java er skide buggy, fyldt med grim kode og så er det ikke specielt
> veldokumenteret (samlignet med ISO-C f.eks.) Jeg ser helt klart Java som
> et Buzz Word som kun har en begrænset levetid - kald mig bare en
> sortseer men sådan tror jeg altså det går.

Om Java er buggy kan jeg ikke udtale mig om - jeg har aldrig selv haft
problemer. Men til gengæld inviterer Java ikke til at skrive slamkode,
hvilket er en "good thing" for nybegyndere.

[KLIP en masse]

> Skulle hermed være fortalt
> Jeg møder gang på gang "programmører" som kan alverdens ting med Java,
> men men kommer man med et enkelt problem som skal optimeres fuldt ud, så
> glor de underligt på en og fatter minus (her er det specielt når det er
> memory restricted arbejde det drejer sig om). Havde du snakket med en
> der havde arbejdet i C eller endda C++ (da mange laver mere C end C++
> når de "koder C++") så vidste de godt hvordan man har tilgang til
> hukommelsen osv. Det kan godt være at java gør det svære arbejde for
> dig, men det er fandme sjældent på den smarteste måde.

Jo, men igen - det du beskriver kræver et kendskab til maskinarkitekturen
som man ikke kan forvente at en nybegynder har - så vent da endelig med alt
det low-level stuff til det grundlæggende er på plads.

Mvh. Lars