Re: [CPROG] Links til god guide

Fañch wrote:

> Jeg er ingen ekspert i det her, men har prøvet C++ i starten og
> synes at det var temmeligt anstrængende med alt det compilering
> for hvert skridt, men så fandt jeg TCL/TK som er en del af linux
> og synes er fremragende af flere grunde: man behøver ikke
> compilere, det er utrolig fleksibelt og meget i "linux-ånd", det
> minder om shell programmering og det kan oven i købet køre på
> Mac, Windows og Unix-systemer, ja man kan faktisk skrive et
> program delvis på det ene, det andet og det tredje system hvis
> man har brug for det: jeg synes det er simpelhen fantastisk og
> [...]
Måske er c ikke det perfekte begyndersprog, for der er mange muligheder
for ikke at opdage variabeltyper og lignende, da c i fin stil kan lave
typecasting og lignende uden at advare. Måske er det derfor man i
stigende grad anvender c++ til begyndere. I projektgrupper begyndte vi
at bruge c++ compileren til at oversætte c-programmer med, for det
sikrede at vi altid brugte de samme (rigtige) headerfiler og at der ikke
var to mennesker der lavede funktioner med ens navne.

Om Java er portabel og hvor længe er ikke til at sige, men man må
formode at Microsoft allerede har deres egne monopoliserede version af
Java, ganske som de har deres private udokumenterede version af HTML.

I embedded-verdenen er OOP først så småt begyndt at komme ind i billedet
nu, for det er generelt meget hardware-nær programmering hvor
resourcerne både i RAM og ROM er små. Det er en kendsgerning at brugen
af generelle klassebiblioteker får programmernes kode til at vokse ind i
himlen, og derfor er det uinteressant. Tænk på hvor meget strøm man kan
bruge i en lommetelefon til at refreshe 128 MB dynamisk RAM.... Det er
kun i assembler man kan lave effektiv kode nede i de helt små computere,
men c genererer også meget effektiv og godt optimeret kode. Et andet
sprog der er lavet meget embedded software i var PL/M, der på mange
måder minder om c.

Bare et par strøtanker fra en fyr der lærte at programmere i ALGOL-W på
DTH (nu DTU) i 70'erne. PL/1, COBOL, ASSEMBLER, FORTRAN, PASCAL og c har
jeg til dels selv studeret, men har været totalt forfalden til c siden
1987.

M.v.h.
Søren H. Sørensen
(en konservativ cgi-programmør)