Re: [CPROG] Links til god guide

> Wee, en sprog flamewar. Aftenen er reddet... :)

Det kaldes en diskussion :o)

> DTU har brugt SML de sidste 9 år på Informatik retningen. Lidt mere
> overraskende var da jeg hørte at fra i år så undervises alle
> nystartende (alle retninger) på Aalborg UC i SML efter Hans' og
> Michaels bog.

Benyttede den selv og blev undervist af den ene af dem :o)

> Hvis man vil lære folk datalogi og ønsker at de skal tænke på den
> rigtige måde (dvs. anti-slamkodning) så kommer man ikke uden om
> funktionsprogrammering.

Funktionsprogrammering kan også lave slamkodning....sml kan hurtigt
blive meget slamagtigt og ulæseligt fordi det kan skrives så kompakt som
det kan. Personligt synes jeg Haskell ser mere kodeklart ud.

> Men ellers udtrykker jeg min støtte til dig Mads, Java er så langt
> at foretrække som begyndersprog fremfor C++. Dog har det ikke noget
> med OOP at gøre. Det hører ikke hjemme i et begynderkursus. Folk
> kan tidsnok lære at lave tåbelige UML diagrammer og skrækkelige
> dybtforgrenede klassehierakier..

Jeg synes nu også at C er længt pænere end C++ :o)
Java bryder jeg mig slet ikke om til begyndere, da man er tvunget til at
benytte OOP.

> At folk ikke laver fornuftig stram kode er ikke så meget et
> spørgsmål om hvilket sprog de starter med, men hvor god de er
> til håndværket, hvor meget kode de læser etc.

jo bedre grundbegreber du har, jo bedre er du til at forstå ny sprog,
som igen kan give dig bedre grundbegreber til at forstå andre sprog.

> Kim, at du overhovedet nævner Basic (Visual eller andet) undergraver
> da din troværdighed på det her spørgsmål.

Er du klar over hvor mange af de programmer der benyttes under MS
windows der er kodet i Visual Basic??? Det er altså ikke småting. Jeg
startede på det fordi det har et let IDE, og fordi jeg endnu ikke havde
hørt om Linux :o) (jeg startede med VB version 1.3 eller noget i den
stil). Jeg har endnu ikke fundet et IDE der kan komme op på siden af det
til MS Visual Basic, men jeg håber da at der en dag kommer et.

> Og iøvrigt synes jeg at de skal bruge C#.... ;-)

hehe!

Nå men nok snak for i aften... skal lige rette en bug i mit mailprogram
inden jeg skal i seng.

hygge
Kim Schulz

--