Re: [CPROG] Links til god guide

Mads Bondo Dydensborg <sslug@sslug> wrote:
: On Tue, 26 Feb 2002, Kim Schulz wrote:

:> > Jeg kunne også forslå ML, Emerald eller Python. Men, jeg ville mene at
:> > Java var langt bedre.
:>
:> tjaa hvis han havde ville lære Funktionsprogrammering ville jeg også
:> Foreslå ML/SML men det tror jeg ikke på er det smarteste at starte med.

: Det har man f.eks. valgt på Datalogisk Institut til første år. De har også
: kun 30 års erfaring med at undervise i programmering og
: programmeringssprog.

Wee, en sprog flamewar. Aftenen er reddet... :)

DTU har brugt SML de sidste 9 år på Informatik retningen. Lidt mere
overraskende var da jeg hørte at fra i år så undervises alle
nystartende (alle retninger) på Aalborg UC i SML efter Hans' og
Michaels bog.

Hvis man vil lære folk datalogi og ønsker at de skal tænke på den
rigtige måde (dvs. anti-slamkodning) så kommer man ikke uden om
funktionsprogrammering.

Men ellers udtrykker jeg min støtte til dig Mads, Java er så langt
at foretrække som begyndersprog fremfor C++. Dog har det ikke noget
med OOP at gøre. Det hører ikke hjemme i et begynderkursus. Folk
kan tidsnok lære at lave tåbelige UML diagrammer og skrækkelige
dybtforgrenede klassehierakier..

At folk ikke laver fornuftig stram kode er ikke så meget et
spørgsmål om hvilket sprog de starter med, men hvor god de er
til håndværket, hvor meget kode de læser etc.

Kim, at du overhovedet nævner Basic (Visual eller andet) undergraver
da din troværdighed på det her spørgsmål.

Og iøvrigt synes jeg at de skal bruge C#.... ;-)

Mvh Morten