Re: [CPROG] Links til god guide

On Tue, 26 Feb 2002, Kim Schulz wrote:

> [snip]
>
> tjaa jeg laver GUI programmering i det for tiden :o)
> PHP-GTK er lækkert at arbejde med.

OK, men så ville du ikke kun kræve at han skulle lære at programmere, men
også at han skulle lære et API der ikke umiddelbart hænger sammen med
resten af sproget....

> Fordi det mangler en masse essentielle ting hvad angår normale
> datatyper, hvilket gør at en nybegynder der startede med Java vil have
> sværere ved at hoppe over i andre sprog end dem der gjorde det den anden
> vej.

Ovenstående er bare noget snak, Kim. Hvis jeg skal tage det du skriver
seriøst, skal du _mindst_ give et eksempel på hvad du mener. Umiddelbart
lyder det du siger som det rene vrøvl i mine ører.

> Java er smart til mange ting, men der er altså flere ting hvor man skal
> igennem en masse unødig kode for at gøre simple ting, hvor C++ eller
> endda C kan gøre det bedre.

Nåda. Og, jeg kunne ikke sige præcist det samme, med omvendt fortegn?

Lad os prøve (ingen tests her)

> sådan er vi jo så forskellige. Jeg tror bare ikke på at man kan lære at
> programmere ordenligt hvis man ikke først har været forbi et ikke OO
> sprog, da man ellers vil mangle en del begreber i sin værktøjskasse.

Det opfatter jeg igen som en ren påstand. Jeg spurgte om han var totalt
begynder. En total nybegynder skal have så få ting som muligt at fokusere
på. Du skrev selv at Basic var mere relevant. Nu skriver du at C er bedre,
fordi ellers vil han mangle værktøjer. Det hænger ikke sammen, synes jeg.

> hvem har sagt noget om at det skal være oop? Manden spurgte om C i en
> C-mail liste - intet andet.

Og, jeg spurgte om han var helt nybegynder:

> En helt nybegynder vil have godt af at rode
> med C før han hopper over i Java - jo flere sprog jo bedre.

Det er en påstand der er totalt uunderbygget. Jeg har
undervisningserfaring med _totale_ nybegynder fra Datalogisk Institut og
IT-Højskolen, og mine erfaringer er det modsatte af det du påstår. Hvad
bygger du dine påstande på?

> Husk at det
> er bedst at vælge sprog efter opgave og ikke omvendt :o)

Absolut - og her angav jeg Java, hvis opgaven var at lære en total
nybegynder at programmere.

> BASIC lærer dig
> begreber som if then else, for, while, datatyper osv osv.

Som alle sammen findes i Java. Og iøvrigt har du lige skrevet at man skal
bruge C, ellers har man ikke nok værktøjer, nu skriver du at man skal
bruge Basic?

> C er på mange måder er totalt elendigt sprog, men på endnu flere måder
> er det et rigtigt godt sprog at lære at programmere i.

Nej. Det er ikke noget godt sprog at lære at programmere i. Jeg har haft
lejlighed til at følge folk der blev undervist i lisp, ML, Java, Emerald,
Pascal og C/C++ som deres første sprog. Jeg vil absolut sige at C var det
ringeste af alle de sprog at lære noget om programmering i.

> Java er skide buggy,

Øhm, nej?

> fyldt med grim kode

Hvor?

> og så er det ikke specielt
> veldokumenteret

Hvad mener du? Der er masser af dokumentation af hvordan API'et fungerer
og

> (samlignet med ISO-C f.eks.)

den semantiske betydning af de fleste Java statements er langt mere
veldefingeret end den semantiske betydning af ISO-C.

> Jeg ser helt klart Java som
> et Buzz Word som kun har en begrænset levetid - kald mig bare en
> sortseer men sådan tror jeg altså det går.

Hallo? Java er virkelighed, Kim. Check jobannoncer. Jeg koder ikke selv
specielt meget Java, men det er der altså _rigtigt_ mange mennesker der
gør. Du ser det måske ikke, men du ser jo heller ikke alle COBOL
applikationerne, vel?

> tjaa hvis han havde ville lære Funktionsprogrammering ville jeg også
> Foreslå ML/SML men det tror jeg ikke på er det smarteste at starte med.

Det har man f.eks. valgt på Datalogisk Institut til første år. De har også
kun 30 års erfaring med at undervise i programmering og
programmeringssprog.

> Python derimod er kanon til undervisning. Det tvinger en til at skrive
> pæn kode og det er rimeligt smukt samlignet med f.eks. Ruby eller Perl.

Nu er Python kanon. Men, de egenskaber du fremhæver her har C ikke. Men C
var det bedste? Jeg har svært ved at følge logikken?

> Skulle hermed være fortalt

Men ikke forklaret....

> Jeg møder gang på gang "programmører" som kan alverdens ting med Java,
> men men kommer man med et enkelt problem som skal optimeres fuldt ud, så
> glor de underligt på en og fatter minus (her er det specielt når det er
> memory restricted arbejde det drejer sig om). Havde du snakket med en
> der havde arbejdet i C eller endda C++ (da mange laver mere C end C++
> når de "koder C++") så vidste de godt hvordan man har tilgang til
> hukommelsen osv. Det kan godt være at java gør det svære arbejde for
> dig, men det er fandme sjældent på den smarteste måde.

Et par pointer;

- Du har selv lige argumenteret for at man skulle vælge det rigtige
  værktøj til opgaven.
- Vi snakker om en begynder.
- Det problem du beskriver ovenfor er ikke en egenskab ved _sproget_
  - hvis det _er_ et problem, kan det være et problem med sproget.
- Jeg kunne give dig adskillige pegere til værktøjer der gør at man
  kan arbejde med Java på enog meget begrænsede platforme, med
  samme performance som f.eks. C++. F.eks. i 10KB ROM og 1KB RAM. Og, den
  kode man skriver er 100% Java - med alle fordelene ved GC, mv.

Jeg er forsat uenig med dig. Jeg mener ikke at der var belæg for at du
kaldte mit forslag for dårligt.

> bare mine 5 øre.
>
> MVH
> Kim (der hverken er genial til C, C++, Perl, Java eller noget andet, men
> som kan klare sig i alle sprogene til rimelighed).

Det virker som om du har set dig sur på Java af en eller anden årsag.

Mads

I'm an environmental oxymoron - I buy organic and drive an SUV

		                        - Seen on slashdot.org