Re: [CPROG] Links til god guide

[snip]
> Hvorfor? (PHP - det er vist mest i websider, ikke?)

tjaa jeg laver GUI programmering i det for tiden :o)
PHP-GTK er lækkert at arbejde med.

> Hvorfor?

Fordi det mangler en masse essentielle ting hvad angår normale
datatyper, hvilket gør at en nybegynder der startede med Java vil have
sværere ved at hoppe over i andre sprog end dem der gjorde det den anden
vej.

> Hvad mener du?

Java er smart til mange ting, men der er altså flere ting hvor man skal
igennem en masse unødig kode for at gøre simple ting, hvor C++ eller
endda C kan gøre det bedre.

> Det opfatter jeg til gengæld som det rene pis, Kim.

sådan er vi jo så forskellige. Jeg tror bare ikke på at man kan lære at
programmere ordenligt hvis man ikke først har været forbi et ikke OO
sprog, da man ellers vil mangle en del begreber i sin værktøjskasse.

> Basic er totalt uinteressant da der slet ikke er nogen OOP. Hvis man
> vil lære Pascal, skal det mindst være Object-Pascal, og det er der
> ikke noget af under Linux (ikke noget ordentligt, ihvertfald).

hvem har sagt noget om at det skal være oop? Manden spurgte om C i en
C-mail liste - intet andet. En helt nybegynder vil have godt af at rode
med C før han hopper over i Java - jo flere sprog jo bedre. Husk at det
er bedst at vælge sprog efter opgave og ikke omvendt :o) BASIC lærer dig
begreber som if then else, for, while, datatyper osv osv.

> C er på mange måder et totalt lortesprog.

C er på mange måder er totalt elendigt sprog, men på endnu flere måder
er det et rigtigt godt sprog at lære at programmere i.

> Java har automatisk memory håndtering + OOP. Desuden findes der
> omkring en million guider i at lære det.

Java er skide buggy, fyldt med grim kode og så er det ikke specielt
veldokumenteret (samlignet med ISO-C f.eks.) Jeg ser helt klart Java som
et Buzz Word som kun har en begrænset levetid - kald mig bare en
sortseer men sådan tror jeg altså det går.

> Jeg kunne også forslå ML, Emerald eller Python. Men, jeg ville mene at
> Java var langt bedre.

tjaa hvis han havde ville lære Funktionsprogrammering ville jeg også
Foreslå ML/SML men det tror jeg ikke på er det smarteste at starte med.

Python derimod er kanon til undervisning. Det tvinger en til at skrive
pæn kode og det er rimeligt smukt samlignet med f.eks. Ruby eller Perl.

> Jeg vil gerne vide hvad du mener. Tak.

Skulle hermed være fortalt
Jeg møder gang på gang "programmører" som kan alverdens ting med Java,
men men kommer man med et enkelt problem som skal optimeres fuldt ud, så
glor de underligt på en og fatter minus (her er det specielt når det er
memory restricted arbejde det drejer sig om). Havde du snakket med en
der havde arbejdet i C eller endda C++ (da mange laver mere C end C++
når de "koder C++") så vidste de godt hvordan man har tilgang til
hukommelsen osv. Det kan godt være at java gør det svære arbejde for
dig, men det er fandme sjældent på den smarteste måde.

bare mine 5 øre.

MVH
Kim (der hverken er genial til C, C++, Perl, Java eller noget andet, men
som kan klare sig i alle sprogene til rimelighed).

MVH
Kim Schulz

--

[              http://www.schulz.dk - En nørds bekendelser!            ]