Re: [CPROG] Udvikle linux programmer i Visual C++

"Klaus S. Madsen" <sslug@sslug> writes:

> Har jeg forsøgt... Det kan godt være at jeg er for utålmodig, men jeg
> syntes ikke at den beskriver særligt godt hvad det egentlig det er der
> sker... Måske mest fordi jeg kun har læst introduktionen.

Indrømmet, det hjælper at læse noget mere end introduktionen, og helst
flere gange. Det har jeg i hvert fald gjort. Desuden hjælper det også
at læse info siden om autoconf.

> Tydelig, jo. Let overskuelig, nej. Jeg ved precis hvad der sker...
> Makefile.am gør alle mulige ting bag ryggen af mig, og jeg ved ikke
> precis hvordan tingene hænger sammen... Det er klart at jeg skal bruge
> ca. 10 gange flere linier med normal Make, end med automake men
> tilgengæld ved jeg hvordan det hænger sammen...

Hvad er det som du så gerne vil have styr på? Jeg forstår det ærlig
talt ikke, automake er i bund og grund simpelt. Du
angiver at programmet foo består af filerne foo.c og bar.c og så
sørger den for at lave dependency tracking og alt det der. Det er
selvfølgelig meget simpelt, men det er i princippet sådan det virker.
Før jeg tog mig sammen og satte mig ind i hvordan tingene hang sammen
syntes jeg at automake og autoconf var dybt hemmeligt og magisk, men
det er altså kun lige indtil 10-øren er faldet. Med fare for at lyde
frelst, så vil jeg bare sige, at når du en gang har fået autoconf til at
spille med automake (og evt. også libtool), så går du ikke tilbage til
at sidde og lave Makefiles i hånden. Jeg vil ikke påstå jeg er ekspert
i det, faktisk har jeg ikke brugt det i speciel lang tid, men jeg er
dybt imponeret over hvor stærkt et værktøj det egentlig er, især hvis
du skal lave portabelt software og derfor er nødt til at teste for
platformspecifikke egenskaber.
Den tid du bruger på at lære om det er ikke spildt, hvis du som jeg
udvikler på større projekter og ting der skal være portable. Det vil
jeg godt stå inde for.

Hygge

--
Christian Hemmingsen
P.L.U.R.                                   "Druk for fred!"