wchar / regex

Hej

Jeg sidder og roder med wchar og regex, men jeg synes ikke at jeg kan
finde ud af hvordan wchar support egentligt fungerer i C. Faktisk synes
jeg ikke det ser ud som om der skrives wchar ud, selvom jeg anvender
putwchar(x).
Det jeg ser i terminalen (GNOME med multibyte support slået til), viser
de samme tegn som hvis jeg anvendte x%256, altså de mindst betydende
8-bit, kendt som almindelig ASCII.
Er der noget specielt der skal sættes for at GCC anvender
wchar/multi-byte?
Og specielt - er der noget specielt der skal sættes for at
regex-funktionerne supporterer wchar/multi-byte?
Ifølge source-koden er regex istand til at supportere wchar, hvis de
rigtige options var sat under kompileringen af libc.

Er der nogle hints?

Med venlig hilsen
Egon Andersen