Er det Linux eller Windows ?

Hej cprog
Jeg er i gang med at skrive et program som skal køre på både MS Windows og
Linux. Jeg skal programmere den serielle port, og da det gøres forskelligt
på Windows og Linux bliver jeg nød til at skrive noget platform specifik
kode.
På Windows bruger jeg CygWin til at compile mit program med, og for at
genkende at jeg er i Windows har jeg et:
#ifdef __CYGWIN__
direktiv som omslutter den Windows specifikke kode.
Definierer gcc en tilsvarende makro når man er på linux platformen?

MVH
  Peter Kristensen