gets strengen

Hej

Jeg får en række kommandoer ind via stdin fra Xboard (et skak GUI)

char *linein;
gets(linein);

jeg skal have analyseret "linein" for de kommandoer den indeholder.

Umiddelbart kan jeg ikke se andet, end at det er noget værre biks,
jeg havde forestille mig at gøre noget i retning af:

memcpy(target,linein,8);
if(strcmp(target,kommando1)==0) // så er det kommando 1

osv. med alle tænkelige kommandoer, indtil den er fundet.

Nu er problemet, at kommandoen kan jo sagtens kan være på færre end 8 tegn,
hvordan tjekker jeg længden af linien "linein", man kan jo ikke bruge
sizeof på dynamisk allokerede arrays?

Findes der forøvrigt lettere metoder til at analysere strenge?

mvh.
Sune