Re: SV: [CPROG] Howto, mail

Søren H. Sørensen wrote:
> Hvorfor dukker et 14 dage gammelt emne op igen?

Fordi som du kan se fra min nye email addresse, så skriver jeg
fra tyskland, det tog lige en uge at flytte, plus en uge at få
netforbindelse, og få fixet min laptop efter en uheldig RH71 install.

> Ligemeget. Jeg kan bare ikke se nogen grund til at lære Perl når man er
> rimelig god i c. Perl er en fortolker, og som sådan er den da meget
> udmærket, men det svarer lidt til at bede en assembler-guru bruge BASIC.

Hvis det tager assembler guru'en en uge at lave et program der
udskriver en store tabel, fordi han først skal kode en rutine der
udskriver tal i kolonner, så ville jeg hyre basic begynderen, der
kan lave det på ti minutter, selvom det ikke er hurtigt eller smart...

C/C++ har en masse forces, det er hurtigt og hardware nært, men der
er også ulemper ved C, fx. memory management, pointer fusk der ikke
kan debugges. Et eksempel hvor C er dårligt er tekst manipulation i C.

Perl er fortolket og er derfor generelt set langsommere end C, men skal
du lave streng manipulationer, så tror jeg perl's streng funktioner er
bedre optimeret end hvad du naivt ville kunne lave i C. Så du får
formodeligt omtrendt den samme hastighed i dette tilfælde.

Tilgengæld kan du læse perl programmet, og debugge det relativt
hurtigt sammenlignet med et C program, der er fyldt med memory
management fyld og pointer rod, fordi perl programmet dør ikke med
en segmentation fault.

Det der er vigtigt er at vælge et programmeringssprog der kan løse opgaven,
således at den løses 'hurtigt nok', og at det er let at finde fejl i koden,
samt at man kan læse koden og hurtigt forstå algoritmen bag.  Om man er
god eller dårlig til et eller andet sprog er et spørgsmål om dovenskab.

> Eksempelvis skal tegnene < og > escapes. Perl bruges ofte til at lave
> HTML, og det ender med at se hæsligt ud.

Jeg har kodet cgi scripts i C, der lavede en masse streng operationer,
det så også hæsligt ud, så hæsligt at jeg startede forfra i perl, selvom
mit C kode virkede fint.

> Python kender jeg ikke.

Python er et fortolket sprog, men med OOP features. Det skulle gøre
det mere modulært så det er bedrer til at lave store projekter end Perl.
(ifølge ESR)

--
  Mvh. Carsten