Domæne lookup

Hej SSLUG'ere,

Jeg er ved at lave en lille opgave, hvor jeg med gethostbyaddr() søger
efter domæner på baggrund af IP-adressen. Informationen om IP-adresse og
domæne skal gemmes i en eller anden form for datastruktur så jeg
sideløbende - fra en anden applikation - kan søge efter domæner tilhørende
en IP-adresse uden at skulle bruge tid på gethostbyaddr(). Programmet med
gethostbyaddr() skal altså bare, som baggrundsjob, opdatere/vedligeholde en
datastruktur, som så bliver brugt til at slå op i fra en anden applikation.

Jeg forestiller mig at datastrukturen skal være et binært søgetræ hvor jeg
på baggrund af IP-adressen kan traversere gennem træet og ved en node kunne
konstatere, at alt herfra og nedefter tilhører f.eks. '.dk', således at der
ikke er entries for samtlige IP-adresser (så kunne jeg bare bruge en
hash-tabel). Træet skal altså bestå af grene, som tilhører et bestemt
domæne, og som udgangspunkt søger jeg kun med IP-adresse. Hver node skal
således beskrive om de underliggende noder indeholder et eller flere
domæner. Det er nok at kunne skelne mellem landet - altså f.eks. '.dk',
'.se', '.com' osv.

Jeg forestiller mig ikke at nogen skal løse opgaven for mig, men hvis der
er nogen der ved HVOR jeg kan finde information om forskellige søgemetoder
som egner sig til ovenstående, eller kender en god bog om emnet, vil jeg
meget gerne høre herom. Jeg er naturligvis også modtagelig overfor gode
ideer. Måske er et binært søgetræ slet ikke egnet til formålet, men var det
første, der faldt mig ind.

På forhånd tak!
Mvh. Ole Hansen