Re: [CPROG] Re: [NOVICE] C++

sslug@sslug wrote:

Hej Niels

> Programmering er det muliges kunst - med de oversættere jeg nævnte (djgpp
> er strengt taget ikke en oversætter (men gcc under djgpp er)) er ikke
> laveste - men højst mulige fællesnævner <iostream.h> ikke <iostream>;-)

Jeg ville nu stadig kalde det laveste fællesnævner. Iøvrigt rager
Inprise compiler ret langt over de andre på din liste. Du har
ret i at compileren der overholder standarden helt ikke findes.
Dermed kan man mene at have en undskyldning for en anden defacto
standard. Men den tid er forbi. Udover Inprise og MS, er ingen af de
compilere du nævner markedsstandarder. De har taget teten op. Der
er heller ingen der siger at man skal bruge GNUs sørgelige stdlib
(eller STL). Både SGI og STLport er frit tilgængelige.

> Generelt burde gælde at
>         <iostream.h> er "depreciated" - men der undervises stadig i den
> hvilket er ganske fornuftigt da den i modsætning til <iostream> indtil
> videre understøttes af alle af mig kendte oversættere.

Det er jeg helt uenig med dig i. Faktisk er den gyldne tommelfinger-
regel for at bedømme en lærerbog i C++, om den bruger standardens
inklude-syntaks eller ej. Skolebørnere lærer heller ikke retstavning
anno 1985, selvom det er den store dele af befolkningen benytter.
Ideen med standarden er at standardisere, på baggrund af et ordentlig
sprogdesign, for at forbedre den kode der genereres med sproget C++.

> Sålænge man bruger og referer til <iostream.h> er det derfor *god
> programeringsskik* (det er faktiskt den eneste mulighed) "at dumpe
> iostream-klassen i" global namespace.

Pointen er at den gode programmeringsskik er at /undlade/ at blande
de to navnerum sammen. Hvad der er godt eller dårligt når man fusker
med pre-standard syntaks, kommer egentlig ikke sagen ved. :-)

> // *My* Favorite STL syntax:
> #include <ostream>
> extern "C++" {
>         int main() {
>                 using namespace std;
>                 cout << "This is my favorite STL-syntax" << endl; // Tak
> til Frank Damgaard
>                 return int();
>         }
> }

;-)

> Jeg glæder mig til at afprøve gcc3.0!

Den kan anbefales, allerede som snapshot. Men opret evt.
en ny bruger til formålet.

--
Mvh
Lau Sennels