Re: [CPROG] Re: [NOVICE] C++

On Wed, 9 May 2001, Frank Damgaard wrote:

> Du må nok vise dit eksempel på C++ program, da de fejl du har
> skyldes manglende include filer.
>
> Husk at C++ filer har endelserne .C, .cc , .c++ eller .cxx
> (jeg er ikke sikker på at .cpp kan anvendes i følge manual siden,
>  men .cpp anvendes af visse windows oversættere)
>

> --
> Frank Damgaard

Nu kører det! Jeg har gjort brug af dine sætninger og det fik
kompileren til at køre, men først kunne jeg ikke få den
kompilerede fil til at køre. Jeg fik den idé at måske ved at
flytte den til ~/bin vil det hjælpe og det gjorde det. Nu er jeg kommet
et styk' frem og afprøvet med flere andre eksempler, men jeg skal
være opmærksom på at syntaksen i Linux er lidt anderledes end i
windows.
I windows ser det sådan ud:

#include <iostream.h>

void main(void)

{
	cout << "Programmering i C++!" ;
}

Den går ikke her. Men hvis jeg skriver:

#include <iostream.h>

int main(int argc, char **argv)

{
	cout << "Programmering i C++!" <<endl;
}

så går det. Jeg bruger også denne kommando som du har givet mig
til at kalde kompileren : g++ -Wall start.C -o start

I windows behøver man umiddelbart  ikke bruge den sidste "-o
start", da det ser ud til at der bliver automatisk lavet en .EXE
fil der henter sit navn i den oprindelige filnavn til programmet.
Sådan forstår jeg det. Men her er det nødvendigt at angive et
navn til den eksekverbare fil, ellers får man ingen. Det undrer
mig lidt at jeg er nødt til at flytte denne fil til ~/bin før det
kan fungere?... Men pyt med det, det funker!
Kan du forklare mig alle de argumenter du gør brug af i dine
sætninger, eller hvor jeg kan få en forklaring på dem?
Jeg har også undret mig over hvordan man finder ud af hvilken
include-fil man skal nævne. Det virker for resten også med
stdiostream.h.

Mange tak for din hjælp!
François