[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] (none) [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] (none) [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive]![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
"Brian A. Knudsen" wrote: > nogen der har nogle gode referencer til 'hands on' forklaringer > på AI, Fuzzy Logic og evt. neurale netværk ? Neurale netværk er "Introduction to the theory of neural computation" af J. Hertz et al. en ret god introduktion (ihvertifals for en der er fysiker minded), kapittel 6 indeholder alt hvad du skal vide for at lave et trelags neuralt net. Mht. AI så ved jeg ikke rigtigt, men "Temporal Differences" er en metode med hvilken du kan indlære fx. et neutralt net at spille Backgammon. Søger du efter TD vil du sikkert finde artikler der beskriver om metoden. Du kan så lave en turnering mellem computer spillere, dvs. neurale net, og bruge TD algoritmen til at updatere det neurale net af spillere der taber og vinder. Man har så vidt jeg ved opnået ganske gode computer backgammon spiller på den måde, jeg er dog ikke sikker på at det vil virke særligt effektivt for et spil som skak, fordi der er mange stive regler. Jeg ved ikke hvor effektiv TD er fx. sammenlignet med genetiske algoritmer ved denne type turnerings indlæringsmetoder. Men GA har en række parametre du selv skal vælge og disse kan påvirke hvor effektiv den er. Men så vidt jeg husker så er Ai, Fuzzy Logic, og neurale net "bare" særtilfælde at Baysian statistik. Formålet med AI er at modtage input og træffe "intelligente" valg på basis af denne viden, fuzzy logic er en opblødning af sand/falsk, og neurale net er en smart måde at interpolere et begrænset data samples, og generalisere egenskaber ved disse samples. Baysian statistik er en matematisk teori for hvordan konklusioner kan træffes på basis af den viden man har, og den anvender kun sandsyneligheder for at noget er sandt og falsk på basis af vores viden, så den har lidt fuzzy logic karakter. Endeligt kan man vælge en repræsentation af sine sandsyneligheder som man ønsker, fx. neurale net. Jeg syntes også at havde hørt at der er nogen der laver Baysian indlæring af neurale net. mht. Bayesian statistik så kan du finde en god introduktionsbog på http://bayes.wustl.edu/etj/prob.html (dette er ikke just hands on, men logik og sandsynelighedsregning.) -- * Kurosawa: http://www.designlabs.dk/husetsbio * * Email: Carsten dot Svaneborg at risoe dot dk * * http://www.fys.risoe.dk/fys/External/casv/ *
![]() |
![]() |
![]() |
||||||||||||
|
||||||||||||||
![]() | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |