Re: [CPROG] AI

"Brian A. Knudsen" wrote:
> nogen der har nogle gode referencer til 'hands on' forklaringer
> på AI, Fuzzy Logic og evt. neurale netværk ?

Neurale netværk er "Introduction to the theory of neural computation"
af J. Hertz et al. en ret god introduktion (ihvertifals for en der
er fysiker minded), kapittel 6 indeholder alt hvad du skal vide for
at lave et trelags neuralt net.

Mht. AI så ved jeg ikke rigtigt, men "Temporal Differences" er
en metode med hvilken du kan indlære fx. et neutralt net at
spille Backgammon. Søger du efter TD vil du sikkert finde
artikler der beskriver om metoden.

Du kan så lave en turnering mellem computer spillere, dvs.
neurale net, og bruge TD algoritmen til at updatere det
neurale net af spillere der taber og vinder. Man har så vidt
jeg ved opnået ganske gode computer backgammon spiller på den
måde, jeg er dog ikke sikker på at det vil virke særligt
effektivt for et spil som skak, fordi der er mange stive regler.

Jeg ved ikke hvor effektiv TD er fx. sammenlignet med genetiske
algoritmer ved denne type turnerings indlæringsmetoder. Men
GA har en række parametre du selv skal vælge og disse kan
påvirke hvor effektiv den er.

Men så vidt jeg husker så er Ai, Fuzzy Logic, og neurale net "bare"
særtilfælde at Baysian statistik. Formålet med AI er at modtage
input og træffe "intelligente" valg på basis af denne viden,
fuzzy logic er en opblødning af sand/falsk, og neurale net er en
smart måde at interpolere et begrænset data samples, og
generalisere egenskaber ved disse samples.

Baysian statistik er en matematisk teori for hvordan konklusioner
kan træffes på basis af den viden man har, og den anvender kun
sandsyneligheder for at noget er sandt og falsk på basis af
vores viden, så den har lidt fuzzy logic karakter. Endeligt kan
man vælge en repræsentation af sine sandsyneligheder som man
ønsker, fx. neurale net.  Jeg syntes også at havde hørt at der
er nogen der laver Baysian indlæring af neurale net.

mht. Bayesian statistik så kan du finde en god introduktionsbog
på http://bayes.wustl.edu/etj/prob.html   (dette er ikke just
hands on, men logik og sandsynelighedsregning.)

--
* Kurosawa: http://www.designlabs.dk/husetsbio *
* Email: Carsten dot Svaneborg at risoe dot dk *