Re: [CPROG] Finde globalt max/min

Sune Fischer wrote:
> Det er rigtigt, men hele idéen med naboklasser er at man skal
> bevæge sig op og ned ad bakker i energilandskabet. Det går ikke
> rigtigt uden en vis glathed.

Men "afstanden" mellem en tilstand og tilstande i naboklassen kan
være arbitrær stor, glathed er i mit sprogbrug et lokalt fenomen.
Laver du en simulation af en gas, så vil naboklassen bestå af hop
af en partikkel til en ny position, men der er ikke noget der
forhindrer dig i at lavet et meget langt hop.

Har du to forbundne kasser med et lille hul, så vil de store
hop gøre at du meget hurtigt når ligevægt sammenlignet med
små hop.

> Hvis støjen er af samme størelsesorden som selve signalet, så
> duer SA ikke (den vil fumle i blinde).

Yeps. Men så er en random walk formodeligt den mest effektive
metode alligevel, dvs. en SA med T=uendelig.

> Nej, det kan man ikke sige generelt, det kommer an på hvordan
> energilandskabet ser ud.
Yeps, jeg var for hurtig.

> Jeg synes bare umiddelbart at det må være overkill at bruge
> SA på en skalarfunktion.
Yeps.

--
* Kurosawa: http://www.designlabs.dk/husetsbio *
* Email: Carsten dot Svaneborg at risoe dot dk *