Re: [CPROG] C++ indentering i (x)emacs

Anders Bo Rasmussen wrote:

> Det er der mange editorer der kan (de skal stort set bare kunne kalde et andet
> program).

Jeg tror ikke helt det er det samme vi opfatter ved at en editor kan
programmeres.

> Hvordan får jeg den til at indente med en tab - altså uafhængigt at hvad
> tab-bredden er?

> Hvor finder jeg en beskrivelse af alle de der c-set-offset?

> Ændrede den til at være på return, og så virkede den. Kan jeg ikke sætte det op
> til at gælde for alle modes?
Det virkede også uden, men så var det altså bare 'enter' på det
numeriske tastatur du skulle trykke på :-)
Hvis du vil have det til at virke for alle modes, vil jeg tro, at du
laver en enkeltstående linie som:
(global-set-key [kp-enter] 'newline-and-indent )

Jeg har ikke afprøvet det!

Jeg tror du skal have fundet den meget kortfattede GNU Emacs Manual.
Den fylder kun ca. 500 sider og er som sagt meget kortfattet. Hvis du
ikke har den på din distribution, så skal du ud på nettet og finde den -
jeg kan desværre ikke huske hvor den ligger, men mon ikke den kan findes
på auc's server?

Der er også skrevet bøger om Emacs - så vidt jeg husker er der vist også
en sslug'er, der har skrevet en 'Emacs in 24 hours' eller sådan noget i
den stil.

Der var engang en der brugte et meget rammende udtryk om Emacs:
"Emacs er et operativ-system med eget programmeringssprog"

> Hvorfor har den dog ikke det som standard?

Fordi emacs kan programmeres til hvad som helst og .emacs vil blive
MEGET stor etc. etc.
(Og hvorfor fa'en har MSWord highlights for 'stavefejl' som default?
Det havde den ialtfald for ca. 5 år siden - jeg kender ikke noget til
produktet idag)

> Hvordan får jeg den til at syntax-higligte som standard?

 ;For C og HTML filer skal filerne vises med smart farvning
 (setq c-mode-hook 'font-lock-mode)
 (setq html-mode-hook 'font-lock-mode)

> Hvordan ændrer jeg på farverne? (inclusiv baggrundsfarven på vinduet).

I filen .Xdefaults

> Er der nogen store forskelle på xemacs og emacs bortset fra udseendet?
>
> Hvordan bytter jeg om på meta og alt (altså kun i emacs). Min meta-tast er lidt
> svært tilgængelig.

????? De fleste tastaturer jeg kender bruger den der mærkelige tast der
er blevet introduceret de senere år på tastaturer der kaldes 'windows
tastaturer'.
Den sidder lige mellem 'ctrl' og 'alt' og findes både til venstre og
højre på tastaturet.

Nå ja, og inden du 'brokker' dig over alt muligt andet, så får du da
lige et par linier mere til din .emacs

 ;De første fire linier vil gøre at de danske bogstaver virker rigtigt.
 (standard-display-european t)
 (set-input-mode (car (current-input-mode))
   (nth 1 (current-input-mode))
   0)

;manual browsing using F1
  (global-set-key [(f1)] (lambda () (interactive) (manual-entry
(current-word))))

Så må du selv finde ud af hvad de gør ;-)

/Egon