Compilerings tid

Hej,

Nu er jeg blevet meget overrasket over 'gcc'!

Normalt tager det ca. 7-8 sekunder at kompilere en bestemt klump kode.
Idag indførte jeg så een ekstra variabel af typen 'int' i en struktur.
Det ændrede kompileringstiden til 173 sekunder! Ja, mere end 20 gange så
lang tid.
Nu var der en anden variabel i samme struktur af typen 'int' - begge
kunne godt nøjes med at være 'short int', så det prøvede jeg. Nu var
tiden igen 7-8 sekunder.
Jeg lavede det tilbage til 2 x int => 173s.
Nu tilføjede jeg nogle dummy variable i strukturen.
Da jeg havde tilføjet 3 ekstra variable af typen 'int' blev
kompileringstiden igen 7-8 sekunder.

Er der indbygget noget i 'gcc', der forsøger at optimere på sådan en
finurlig måde? (Jeg kompilerede med default optimerings option.)

Jeg anvender indtil videre
gcc version egcs-2.91.66 19990314/Linux (egcs-1.1.2 release)

Med finurlig hilsen
Egon Andersen