Processer med gemensam datadel

Hej!

Jag undrar om det finns något standardsätt att skriva ett beräkningstungt
program,
med gränssnitt i X, sådant att uppdateringen av grafiken inte störs av
beräkningarna.
Jag hade tänkt mig två processer, varav den ena sköter X-delen, och startar den
andra (beräkningsprocessen) vid behov, samt hämtar data för grafisk
presentation,
när den andra processen meddelar att den är färdig med beräkningarma.

Jag har börjat med en vanlig fork(), och använder sedan sockets för att
kommunicera
mellan processerna. Problemet är att jag vill ha rätt mycket intern data i båda
processerna, samt rätt mycket som ska kunna delas eller skickas mellan dem.
Med en vanlig fork() delas ju minnet tills man skriver, men eftersom varje
process
kommer att skriva till en rätt stor del av minnet, så kommer jag ju i princip
att ha dubbel
uppsättning av all data, utan att jag behöver det.

- Med pthreads kan man väl bara välja mellan att dela allt minne eller inget,
  eller har jag missförstått detta?

- Är det bättre att ha två helt separata program, och sedan använda sockets (+
ev. mmap())
  för kommunikation mellan dem?

Kommentarer och tips mottages tacksamt.

(Jag vet att detta inte är någon konkret C-programmeringsfråga, men det känns
ändå som om
detta är rätt ställe att fråga.)

Mattias Nilsson.