Re: [CPROG] problem med at sende struct med integers til beskedkø

Jeg tror, at jeg har løst det.........sådan da.

Da jeg er nødt til at definere størrelsen på beskeden, har jeg valgt at gøre
det på denne måde:

I main erklæres og initialiseres en variabel "size", som er størrelsen på
beskedpakken. Da variablerne i min struktur er af typen integers og ikke
chars, kan jeg ikke definere størrelsen på hver enkel variabel, men bliver
nødt til at gøre det for hele strukturen.

Derfor fås :

long int size = sizeof(struktur)-sizeof(msg_type).

Det virker men jeg har dog nogle spørgsmål alligevel:

I processen, der sender beskeden kan jeg få printet variablerne ud med "%i"
mens jeg i processen, der modtager strukturen, er nødt til at skrive"%d".
Hvorfor det ????

Size kan jeg ikke lave som en ..........#define, da der kommer en masse
fejlmeddelelser, som sandsynligvis skyldes at jeg bruger en
variabel(msg_type), der ikke er defineret endnu.Er det ikke muligt at bruge
define, i stedet for at skulle erklære og init en variabel i main ????

Men.....jeg kan heller ikke lave ovenstående(long int size) uden at skulle
erklære msg_size igen i main, på trods af at den er blevet erklæret i
strukturen.Da der er 2 variabler med samme navn(msg_type) i struct og main,
bliver der vel problemer med dette............eller hvad ???

Håber I kan hjælpe

Lamer