Re: [CPROG] C++/Unix bøger

On Thu, 5 Oct 2000 22:04:54 +0200, Morten Boysen <sslug@sslug> wrote:
>Hej gruppe
>
>Jeg er interesseret i bøger, som handler om C++ programmering i et
>Unix miljø. Jeg har læst et par andre C++ bøger i forbindelse med min
>uddannelse som ingeniør. Min lærebog var skrevet af Herbert Schildt,
>og jeg er sikker på, at det kan gøres bedre! Hvorfor insisterer han,
>og stort set alle andre forfattere, på at bruge DOS og TurboC++ til at
>lære fra sig?

UNIX' systemprogrammeringssprog, og det der holder det hele sammen, er nu
engang C. Derfor synes jeg ikke at man kan skrive en definitiv bog om C++ og
UNIX -- man kan jo objektificere de C systemkald en million forskellige måder
(selvom jeg nu ikke kan se meget formål med at gøre det med de generele
systemkald -- måske threads fx).

Hvis du lærer en bestemt bogs måde at wrappe C systemkald i C++ kode, vil du
have problemer hvis du bruger et andet C++-wrapper, eller hvis du vil bruge
andet sprog end C++, som fx Perl eller Python.

>Jeg er ikke nybegynder, men jeg er heller ikke dygtig nok, til at få
>penge for at skrive kode.... ;-) Bøgerne må gerne indeholde noget
>generelt om C++ (som STL f.eks) og så noget specifikt om programmering
>i Unix. Jeg har fundet følgende bøger:

Addison-Wesley har nogle gode STL bøger: "General Programming and the STL" og
"STL Tutorial and Reference Guide". Der er jo ikke noget UNIX-specifikt med
STL, så jeg synes ikke man får noget ud af at blande dem sammen?

>Derudover er der altid klassikeren, som desværre bruger ANSI C:
>
>"Advanced Programming in the UNIX Environment"
>
>by W. Richard Stevens
>
>Jeg har læst noget af hans "Unix Networks Programming", men jeg synes
>at nogle af systemkaldende er lidt svære at forstå. Det gør desværre
>bogen sværere end den bør være. Jeg håber at kunne finde en bog, som
>kan afhjælpe mig med dette.

APUE er klassikeren og IMHO klart den bedste UNIX bog.

Måske vil du hellere se på noget som fx. "Beginning Linux Programming" i
stedet for, eller "Linux Application Development" for en lettere
introduktion til Linux programmering.

Eller "Programming with QT" for C++ applikationsprogrammering med
QT toolkitet.

<sslug@sslug>           Herlev, Denmark       Software Designer
<URL:http://www.andreasen.org/>       <*>                LASAT Networks