Re: [CPROG] Kode der aldrig bliver kxrt?

On Thu, 17 Aug 2000, Bjarke Bruun wrote:

> Jeg trækker mig tilbage... sidder og kigger i to bøger der siger det
> modsatte af hinanden. De siger det samme, men hvorfor lærer man så ikke
> sådanne noget i programmerings timerene.... jeg har lært at have et
> index (en tæller) til int arrays fordi det er den nemmeste måde at holde
> styr på dem og der har det, både på windåse og linux, aldrig givet
> problemmer med at benytte alle [10] (læs 11) felter i et int array...

Det er ikke Windows og Linux der er problemet, men oversætteren/cpu'en.

Gcc forsøger sikkert at lægge variablene så det er mest optimalt for
CPU'en. (Det sjove er, at jeg faktisk troede at den "altid" bare lagde den
slags på stakken). Der er tilsyneladende en forskel på intel og hp-risc
cpu'er, således at fejlen ikke viser sig her, på intel.

Det er klassisk, kan vises med mængdelære:

+----------------+
|A               |
|  +---+---+---+ |
|  | B'|B^C| C'| |
|  +---+---+---+ |
|                |
+----------------+

På denne tegning forestiller kassen A, "mængden af alle sprog".

B forestiller det som gcc oversætter. (B = B'vB^C)
C forestiller sproget C               (C = C'vB^C)
B^C forestiller fællesmængden af det C, som gcc oversætter, og
definitionen af C.

I den perfekte verden er B' og C' mærke tomme.

Hvis C' ikke er tom, er oversætteren ikke god nok; den kan ikke oversætte
hele sproget.
Hvis B' ikke er tom, er oversætteren "for god" den oversætter ting der
ikke er C. Eller, den oversætter til "udefineret" opførsel.

I ovenstående eksempel bliver der lidt "udefineret" opførsel. På HPUX
opfører det sig som de fleste nok ville forvente (men ikke nødvendigvis
noget man _kan_ tillade sig at antage). På Intel/gcc er det noget
underligt udefineret noget.

Det er klassisk. Tjaeh.

Mads

At some point, bits have to go into packets and routers need to make
decisions on them. Changes at that level is what I want to hear about, not
strategic company relationships.

   - John Carmack, commenting on why he (for now) does not actively support
the PowerPlay initiative