Re: [CPROG] GPL og LPGL

On Wed, 16 Aug 2000, Kenn Munk Larsen wrote:

> KONKLUSION:
> Man kan altså lave proprietært software med GCC og libraries dækket af
> LPGL, såfremt man husker også at distribuere objektfilerne til softwaren.
>
> Mener i også at det er sådan GPL og LPGL skal opfattes ?

Jeg er af samme opfattelse. I princippet behøver du ikke at distribuere
objektfilerne til de biblioteker, du benytter, idet du kan linke dit
program statisk.

Når det kommer til intern brug, er jeg mindre sikker: kan man bruge
GPL-baserede programmer internt, dvs. ikke offentliggøre koden? Det er jo
naturligvis svært at opdage, hvis ingen fortæller om det.

Heldigvis er mange biblioteksudviklere klar over denne forskel på GPL og
LGPL. Eksempelvis kommer GNU Scientific Library under GPL idet der findes
ikke-frie alternativer. Med GTK-familien kommer vist under LGPL og glibc
gør.

--
Kenneth Geisshirt, Ph.D.                           sslug@sslug
Grøndals Parkvej 2A, 3.               http://www.sslug.dk/~kneth/