GPL og LPGL

Hejsa,
Jeg er med til at udvikle proprietært software for mit arbejde, men ønsker at benytte mig af
GNU's værktøjer og libraries. Jeg har læst lidt på licensbetingelserne, men jeg vil lige sikre mig,
at jeg har forstået dem rigtigt.

GCC er dækket af GPL licensen, men denne dækker ikke over output fra et GPL'et program
(GCC), så det burde være ok at lave proprietært software med GCC.

Hvis man linker sit program med et GPL'et library, skal det resulterende program også GPL'es, da man nu
inkluderer GPL'et kode i sit program. Så man kan altså ikke lave proprietært software der benyter sig af libraries
dækket af GPL.

Hvis man linker med et LPGL'et library, behøver man ikke at lade sit program være dækket af GPL, men man er
forpligtet til at distribuere objekt filerne sammen med de eksekverbare filer, således at modtagerne selv kan
linke med de LPGL'ede libraries, hvis disse f.eks bliver ændret.

KONKLUSION:
Man kan altså lave proprietært software med GCC og libraries dækket af LPGL, såfremt man husker også at distribuere
objektfilerne til softwaren.

Mener i også at det er sådan GPL og LPGL skal opfattes ?

Mvh. Stig

Kenn Munk Larsen

Beyerholm & Moe
TLF: 45425577