Re: [CPROG] tegntabel og headerfiler

Karsten Buch wrote:

> Til SSLUG
>
> Jeg lige startet med at programmere C.
> Jeg er løbet ind i 2 problemer:
>
> Hvordan får man linux til at skrive de tegn fra tegntabellen der ikke har en tast på tastaturet?
> Compileren mangler bla. headerfilerne conio.h og stio.h hvor finder man headerfiler til at suplere med?
>
> Venlig hilsen Kresten Buch
> sslug@sslug

Der findes rigtig mange tegn tilgængeligt vha. AltGr + 'tast'.
Prøv også om ikke fx. \50 giver et eller andet tegn.

"Mangler" er vist så meget sagt. 'conio.h' anvendes ikke i gcc, så prøv
at udkommentere linien, så vil du måske få fejl på de enkelte funktioner
i stedet.
Hvis dette er tilfældet skriver du 'man <funktion>' og får en manual
side for funktionen, hvor du også kan se hvilke header-filer den findes
i (hvis den findes!).
stio.h kender jeg ikke. Er det en stavefejl for stdio.h?. stdio.h findes
ialtfald.
Nu er du vel ikke igang med at lave et eller andet interaktivt spil, der
anvender tastaturet? Hvis du er det, så skal du lige lede i
mail-arkivet. For en måneds tid siden var der en længere session om den
slags.

Er du ved at 'portere' noget DOS til Linux?
Så er det måske også en rimelig god ide, at anvende kommandoen
'dos2unix' på dine filer. Den udfører specielt konverteringen CRLF ->
LF.

Og så skal du lige have indstillet datoen på din maskine!!!

/Egon