Re: [CPROG] parallelisering

On Mon, 27 Mar 2000, Sune Fischer wrote:

> Hey
>
> Jeg må sige jeg er en smule forundret, brugte søndagen
> på at parallelisere et program, det lykkedes perfekt
> med en paralleliseringsgrad på ca. 95 procent.

Hvordan måler du dette?

> Det der må undre er at det "kun" kører 23 procent
> hurtigere??

Som du selv kommer ind på, afhænger det meget af programmets brug af
f.eks. ydre enheder, mv.

> Programmet er rimeligt cache fjendtligt, i det det
> hele tiden skal gennemløbe gigant arrays, jeg antager
> dette også kan spille en rolle.
> Nu bruger jeg RH 6.0, der skulle være bedre support
> for dual processering i nyere kerner, kan dette mon
> hjælpe lidt på vej?

Hvis programmet er meget cpu og ram tungt er det stort set
ligemeget. Forbedringerne i nyere versioner handler om kernen, som du ikke
bruger ret meget i et cpu/ram tungt program.

Mads

Perhaps only a monopolist like Microsoft could get away with selling worse
products each generation -- products focused so narrowly on the least-
technical member of the consumer base that they necessarily sacrifice technical
excellence.
                                     - www.os2hq.com