Re: [CPROG] problemer med "glade"!

Hejsa Kim,

Kim Schulz wrote:
> jeg sad lige og legede lidt med GTK+ interface editoren Glade, som
> skulle virke meget som Borland C++ builder og lignende.
> Desværre er jeg stødt ind i et mindre problem!
> når jeg f.eks. sætter en knap eller et hvilket som helst andet objekt på
> en form, så bliver det straks align'et til alle formens kanter (så det
> får  samme størrelse som formen!). Jeg kan herefter over hovedet ikke få
> den til at rokke sig væk fra det sted igen!

Du bliver nødt til at putte knappen ind i enten en verticalbox eller en horizontalbox.
Det er nok en god ide, at læse lidt om 'packing boxes' i GTK+ manualen (http://www.gtk.org).

Mht. Glade, så er det nok en OK application, men...Den er slet, slet ikke nødvendig.
Jeg koder meget til både GTK+ og GNOME, og jeg finder at Glade simpelthen ikke er god nok.
Emacs er fin-fin til formålet, sammen med GTK+/GNOME header filerne, et par online manualer
og en x-terminal, så bliver resultatet tit langt pænere...både kode mæssigt, men også GUI mæssigt.

Et andet plus er, at hvis du selv skriver din kode, så ved du hvad der foregår.
Dette gør både debug lettere, og samtidigt kan du selv begynde at lave 'custom designs' såsom
specielle knapper m.v...og ikke mindst: Det bliver lettere at 'adde' til et eksisterende GUI.

Hvis du har yderligere spørgsmål til GTK+/GNOME programmering, så er du velkommen til at kontakte
mig.

Mvh
//Brix

PS: Form? Objekt? argh...ikke flere C++ Builder udtryk! Det hedder et window eller en app..og et
'objekt' hedder en widget. ;)
 Name:   Henrik Brix Andersen         Web: http://freakfoster.dhis.org
 E-mail: sslug@sslug  Get Linux: http://www.linux.org