Bedste compiler

Da jeg for et par dage siden installerede SuSE 6.3 blev jeg stillet
overfor et problem: gcc eller egcs. SuSE fremlagde det som
enten-eller, og da jeg ikke har den helt store forstand på de sager,
vil jeg gerne vide, hvilken compiler der er bedst til hvad og
hvorfor. Øhm... jeg har altid bare brugt dem i stedet for at stille
spørgsmål. :-)

Martin