Re: [CPROG] skall til qcc

On Wed, 22 Dec 1999 00:04:51 +0100, <sslug@sslug> wrote:

>Hej !
>
>Jeg er helt ny inden for c && c++ programmering til unix og linux, og
>kommer fra den forjettede windows verden, hvor det kun er et sproergsmaal
>om at vaelge compile, og saa sker der noget. Men jeg er loebet ind i et
>problem med et at de programmer jeg bruger til dagligt paa vores linux
>system, og skulle gerne kunne rette det til, men jeg vil foerst se om jeg
>overhovedet kan compilere det. Der medfoelger en makefile saa jeg skrev
>make all, men den paastaar at der er en del ting der er udefineret. Det
> [...]

Hvorfor er der ikke nogen der har sagt Emacs endnu :) Det er
tekstbaseret, men integrerer i høj grad med både compiler, debugger og
"hjælpefiler" og alt muligt andet. Men der er også en vis
indlæringskurve...

Du ender altid med at bruge gcc som compiler og gdb som debugger. Der
er intet andet. Alle IDE'er ender med at bruge det samme. Men intet
enkelt IDE kan det hele. Så jeg vil foreslå dig at sætte delene sammen
selv. Hvis du skal undervise dummies der ikke er interesseret i at
være andet end dummies, så har jeg følgende forslag:

- Hovedprogram: CodeCrusader eller SouceNavigator (førstnævnte kan
bruges gratis ikke-kommercielt). De har begge gode features, fx.
træ-visning af C++ classes. De har vist også begge integrering af
compiler og debugger, men igen, det er jo bare gcc og gdb i
forklædning. CodeCrusader indeholder programmet makemake, som
genererer en makefile, det svarer til hvad M$ VisualC++ gør. Jeg ved
ikke om der findes andre tools der gør det samme.
Både KDE- og GNOME-lejren er ved at lave hver deres IDE (Kdevelop og
gIDE). Endelig er der wxStudio, som af ukendte årsager prøver at
efterligne M$'s fucked up Developer Studio interface. Nogen må kunne
lide det. De tre sidstnævnte er vist alle noget alpha-agtige endnu.

- Debugger: Brug ddd. Har måder at vise variable på som langt overgår
noget jeg har set i M$ debuggere.

- glade: Hvis I skal lave grafiske programmer, kan du bruge glade til
at bygge interfaces i GTK. Det er nemmere end i Visual Basic (hvis du
skal have noget M$ at sammenligne med :). Outputtet er C/C++
sourcefiler, som så kan puttes ind i projekterne.

Hvis de vil ud over at være dummies, så lær dem Emacs :)

/Simon