Re: [CPROG] skall til qcc

sslug@sslug wrote:

> [...]
> kommer fra den forjettede windows verden, hvor det kun er et sproergsmaal
> om at vaelge compile, og saa sker der noget. Men jeg er loebet ind i et
> problem med et at de programmer jeg bruger til dagligt paa vores linux
> system, og skulle gerne kunne rette det til, men jeg vil foerst se om jeg
> overhovedet kan compilere det. Der medfoelger en makefile saa jeg skrev
> make all, men den paastaar at der er en del ting der er udefineret. Det
> program der er tale om er det der stammer fra quota-1.66-8 source rpm. Er
> den noget specielt man skal goere, og hvordan skal det goeres.

Skrive fejlmeddelserne her? Jeg kunne godt forestille mig at quota kunne
give problemer da den nok skal have fat i kernel-headerne også. Er de
installeret? Og er der et link fra /usr/include/linux ->
/usr/src/linux/include ??

> Er der foroverign ikke en eller anden skal til den gcc compiler, saa den
> kan bruges til undervisning ?

Jo der findes diverse IDE'er. Søg på freshmeat.net.

Hvad har det iøvrigt at gøre med om den kan bruges til undervisning?

På hvilket niveau skal undervisningen foregå? Jeg kan ikke se den store
forskel i at sidde inde i en eller anden IDE og skrive noget kode, og så
klikke på et tilfældigt ikon, til at skrive "gcc xxx.fil" eller "make
fil". Man kan ligeså godt lære folk det fra bunden, og lade være med at
skjule ting bag en tyndt lag fernis. Ellers lærer de heller ikke ting,
såsom forskellen på de forskellige faser: oversættelse, linkning osv.

Mvh Morten