From: sslug@sslug [mailto:sslug@sslug
Sent: 15. december 1999 15:36
To: sslug@sslug
Subject: Re: [CPROG] gotoxy lignende funktion

On Tue, 14 Dec 1999 20:27:15 +0100, Per Vognsen wrote:

>Hejsan!

bestemt sted på skærmen, så man har mulighed for at skrive noget ud der.

>Tjoh, du kan ihvertfald gøre det du ønsker her med curses (ncurses
>følger med de fleste linux dist'er). Det er dog ren C, men du kan jo
>wrappe dem hvis det er det du ønsker.

Hvis du bare øsnker at flytte lidt rundt med curseren kunne du også bare
bruge terminfo.
Det foregår på den måde, at du læser om en speciel "capability" er til
rådighed på din terminal. Eksempelvis om du kan flytte markøren.
Hvis du kan returneres en streng med en kommando (som afhænger af
terminal-typen). Denne streng har så plads til nogle argumenter, som du
kan indsætte med funktionen tparm(). Til sidst skrives det hele (den
færdige esc. sequence) til terminalen (std. out) med putp()

eks.
/* Flyt curseren til (20,10) */
char *cursor;		  // Kommando "skabelon" fra terminfo.
char *esc_seq;		  // Til den formaterede escape sequence.
cursor = tigetstr("cup");  // "cup" er navnet på den egenskab der tillader
dig
			     at flytte markøren
if (cursor == (char *)-1) {
	printf ("Can't move cursor");	// Her kommer vi aldrig, det kan
					   alle terminaler klare.
esc_seq = tparm(cursor, 20, 10);	// Fyld kommandoen med parametre.
putp(esq_seq)				// Og flyt cursoren.

Så er du fri for at initialisere ncurses, updatere skærmen osv. Hvis du blot
skal lave lidt mere end ovenstående er ncurses dog klart at foretrække (og
laver opdatering af skærmen lamg hurtigere, fordi du kun opdatere når du er
helt færdig med at "skrive" den).

--
mvh.
Peter Seidler