Re: [CPROG] cursor pos

Kim Pedersen wrote:

>   Og det mener du du har? hehehe...

Tja, hvis du har styr på det, så lykkedes det dig ikke rigtigt at
kommunikere det videre til mig.

> Når en alm. PC starter op er (den fine nye PIII/500) at betragte som en
>     Ja, denne start code efter Lilo hedder en stub code ( kode på dansk ).

OK, så snakker vi om det samme.

>   Derefter hopper den til starten af
>
>   endnu en gang netop, derfor kan man jo som jeg sagde hente bios ting og sager
>   via Bios interrupts.

Ja, men det er langt nemmere at gøre det mens CPU'en stadigvæk er i Real
mode, istedet for når den er kommet over i protected.

>  er at hoppe til protected mode, og der
>   Ja. I linux tilfælde.
>
>   Men du kan SAGTENS lave en switch routine der skifter om til real mode
> derefter. Tænk dog bare på de gamle Dos4Gw programmer, hvad tror du det er?

Har jeg aldrig hørt om. Har aldrig kørt DOS. Gik fra AmigaOS->Linux. Gud
hvor er Motorolas processorer dog bare så dejlig fri for skumle hacks
ift. Intel, suk :(

>   Det er en 32bit Protected Kerne som der bliver switchet til fra Real mode af.

Hvis du læser de breve jeg har skrevet vil du se at jeg skrev: Ja det er
muligt at skifte til Real mode, inde fra Linux kernen, og Ja det er
muligt at kalde BIOS kald.

Men det er ikke ønskværdigt og er meget ineffektivt. Idet man skal gemme
den fulde CPU tilstand, og slå interrupts fra, inden et BIOS kald. Det
er bla. derfor det ikke er muligt at implementere en X server, der kunne
klare alle grafikkort, ved blot at bruge VESA bios kald.

Mvh Morten