Re: [CPROG] cursor pos

On Fri, 15 Oct 1999, you wrote:

> ??? Du virker ikke som om du har voldsomt styr på det du siger.

  Og det mener du du har? hehehe...

> Når en alm. PC starter op er (den fine nye PIII/500) at betragte som en
> gammel forkrøblet 8088, idet den starter op i real-mode. Her kører BIOS
> osv., derefter overtager fx. LILO og henter ganske rigtig kernen ind fra
> disken med diverse BIOS rutiner.
    Ja, denne start code efter Lilo hedder en stub code ( kode på dansk ).

  Derefter hopper den til starten af
> kernen, og noget af det første kernen gør efter at have hentet et par
> oplysninger om hardwaren ud,

  endnu en gang netop, derfor kan man jo som jeg sagde hente bios ting og sager
  via Bios interrupts.

 er at hoppe til protected mode, og der
> bliver den så.
  Ja. I linux tilfælde.

  Men du kan SAGTENS lave en switch routine der skifter om til real mode
derefter. Tænk dog bare på de gamle Dos4Gw programmer, hvad tror du det er?

  Det er en 32bit Protected Kerne som der bliver switchet til fra Real mode af.