Re: [CPROG] DNS query på MX record.

On Wed, 6 Oct 1999, Carsten Svaneborg wrote:

Hmm, dette brev har ligget i min postponed-messages i et par dage, jeg ved
egentlig ikke hvorfor :) Her er det i hvert faldt.

> Jeg har noget kode der kan emaile data, vha. at connecte til port
> 25 på en server og smtp snakke, men hvad jeg virkeligt har brug
> for er at lave et DNS loopup på sitet's MX mail exchange record,
> for at finde hvilken server jeg i virkeligheden skal connecte til.

Det letteste ville være at bruge "host -t mx maskine.dk". Du kan godt rode
direkte med den DNS API der har men det er f***ing besværligt. Jeg har
noget kode liggende derhjemme som vi lavede på mit MUD, som udfører en
SMTP VRFY i et forsøg på at checke om email adressen er korrekt, som jeg
lige kan tage med i morgen hvis du absolut insisterer :)

Det er dog som regel bedre bare at aflevere brevet til /usr/lib/sendmail
på den lokale maskine. Så skal den nok tage sig af resten. Specielt hvis
du forsøger at gøre dette på en maskinen hvis opsætning du ikke kender.
Det kunen være der er en firewall i vejen, det kunne være mail skal
oversættes til X400 og sendes via en satellitopkobling eller lignende :)

Erwin Andreasen   Herlev, Denmark <sslug@sslug>          UNIX System Programmer
<URL:http://www.andreasen.org>              <*>              Goodbye, Richard!