c++ tråde

Hej SSLUG,

Er der noget, der ved hvordan man bruger tråde i C++ (under linux),
eller kender et sted jeg kan læse om det (jeg har hørt, at
C++ har generelle tråde, som kan bruges på samme måde på
flere platforme - er det rigtigt?).  Jeg er kun begynder i C++,
så det kan endda være at svaret ligger et eller andet sted på linux-boxen
i forvejen - i så fald har jeg ikke kunne finde det endnu.

Venlig hilsen
Elias Naur