Re: [CPROG] C vs. C++ problem

Anders Melchiorsen wrote:

> Hvis du spørger mig - men det har jeg på fornemmelsen, at du ikke gør
> :-) - så er det inkonsekvent at en headerfil ikke opfører sig ens, alt
> efter hvad den bliver inkluderet i.

Jeg er interesseret i diskussioner angående god programmeringsteknik,
og vil aldrig vige tilbage for at spørge nogen, og din mening har jeg dyb
respekt for. Vi er enige om, at
* globale variable skal undgås
* define skal undgås
men når jeg (man) nu har rodet sig ud i et mindre heldigt design, hvor
den (tilsyneladende) nemme løsning er globale variable, så har jeg ikke
nogen problemer med EXTERN teknikken.

> Definering i et (1) modul, det kan man (jeg) bedre forholde sig til.
>
> Dit EXTERN trick sikrer, at du ikke skal definere de variable, men de
> binder også defineringen af alle de variable til et (1) modul; selv om
> de måske i virkelighenden hører hjemme et par forskellige steder.

Ja, det er jo rigtigt! Jeg har, når jeg tænker efter, vist nok kun
benyttet
EXTERN teknikken eet sted, og der er det ikke noget logisk/strukturelt
problem. Men det er en meget væsenlig indvending mod min teknik!

> Du har ret i, at det giver kortere source, men det er ikke i sig selv
> et mål (længere). #define skal så vidt muligt undgås, hvis du spørger
> mig - men det har jeg på fornemmelsen, at du ikke gør :-).

Jeg spørger gerne :-), og benytter hovedsagligt #define til angivelse
af størrelser, f.eks. strenge. Foretrækker du const i sådanne tilfælde?