Re: [CPROG] _itoa

Anders Jacob Jørgensen <sslug@sslug> wrote in message
news:sslug@sslug
> On Tue, 22 Jun 1999, Keld Laursen wrote:
> . . .
>
> . . . bc er som standard et
[snip]

> Det ser ud til det :-). Om det giver mening eller ej skal jeg lade vaere
> usagt.
>
>  sslug@sslug bc -l
>  bc 1.05
>  Copyright 1991, 1992, 1993, 1994, 1997, 1998 Free Software Foundation,
>  Inc.
>  This is free software with ABSOLUTELY NO WARRANTY.
>  For details type `warranty'.
>  scale=1000
>  4*a(1) /* a=atan */
>  3.141592653589793238462643383279502884197169399375105820974944592307\
[snip]

> Kunne man ikke bare aabne en pipe til bc?

Selvfølgelig kan man pipe ting til bc. De fleste UNIX og Linux programmer
vil automatisk pipe stdin hvis de ikke bliver fødet andre steder fra.
Jeg tror faktisk at det er en del af OS'et der sørger for dette.

Piping er en særdeles kraftig funktion når man skal have en masse små
kommandolinjeprogrammer til at tale sammen.

Hvis du vil se et eksempel på at de fleste programmer kan bruge stdin, så
bare skriv
 $ cat
Du kan vente længe på svaret. Hvis du skriver noget på stdin, så ekkoes det
bare tilbage. Tast Ctrl-D for at afslutte (som sædvanlig).
En af mulighederne i dette er selvfølgelig at du kan f.eks skrive din
seneste device driver med
 $ cat>filnavn
eller lave en anderledes ls (?)
$ ls|cat