Re: [CPROG] Manual tak!

In article <sslug@sslug> you wrote:

> Jeg har længe være irriteret over at jeg ikke har en C++ manual til
> Linux. Jeg har da ganske vist bøger, men deres indhold er begrænset,
> iøvrigt er det træls at slå op i dem konstant.

> Nu har jeg haft noget informationsteori (MEGET interessant iøvrigt) og
> det viser sig at fx. pakkeprogrammet zip overhovedet ikke pakker
> optimalt. Jeg har måske fundet en overlegen algoritme og vil gerne

Der findes til linux også andre programmer. udover de gamle
lha, lharc, arc, zoo, så mere moderne (udover bzip2) som  rar .
Sidste dog ikke i kildtekst.

> teste den, men her er det mine problemer begynder, for jeg kender
> næsten intet til filhåndtering i Linix. Windows har jo nogle store
> klasser der klarer den sag, men hvad pokker gør man i linux? Jeg har
> brug for funktioner der kan
> finde den næste fil (når man ikke kender dens navn),
> finder længden af en given fil osv. i den dur.

Der findes C-funktionskald til dette. Prøv at se på
gruppen med "opendir, readdir, seekdir, ...."
alle har man-sider.

Har du den givne fils navne, så er der i streams nogle funktioner
til at finde størrelse mv. (se i C++ bogen)
Men ellers kan C-funktoinskald også anvendes.

> Desuden skal jeg bruge en masse om funktioner til strengkonvertering og
> -behandling men sådan noget kan man jo ikke gætte sig til, der må da
> være en fyldig hjælpefil, eller i det mindste en liste over samtlige
> funktioner, som man kan downloade??

Har du set på "string" som er nævnt i C++ bogen ?
Men string klassen kan man en del.

> Er der forresten nogen der kender til en bedre kodeeditor end emacs?

Findes ikke bedre , men kræver måske lidt tilvænning :))