Re: [CPROG] Manual tak!

Sune Fischer wrote:

> Jeg har længe være irriteret over at jeg ikke har en C++ manual til
> Linux. Jeg har da ganske vist bøger, men deres indhold er begrænset,
> iøvrigt er det træls at slå op i dem konstant.

O'Reilly laver vist en C++ bog. Jeg kunne forestille mig den er bedre
end de "Learn C++ in 7 minutes" skodbøger hylderne er fulde af.

> Nu har jeg haft noget informationsteori (MEGET interessant iøvrigt) og
> det viser sig at fx. pakkeprogrammet zip overhovedet ikke pakker
> optimalt. Jeg har måske fundet en overlegen algoritme og vil gerne
> teste den, men her er det mine problemer begynder, for jeg kender
> næsten intet til filhåndtering i Linix.

Er det en du selv har opfundet, eller var det fra en bog? Vær opmærksom
på at den så måske er patenteret, som fx. bzip algoritmen er (derfor
bruger GNU programmet bzip2 en anden algoritme.)

> Windows har jo nogle store
> klasser der klarer den sag, men hvad pokker gør man i linux? Jeg har
> brug for funktioner der kan
> finde den næste fil (når man ikke kender dens navn),
> finder længden af en given fil osv. i den dur.
> Desuden skal jeg bruge en masse om funktioner til strengkonvertering og
> -behandling men sådan noget kan man jo ikke gætte sig til, der må da
> være en fyldig hjælpefil, eller i det mindste en liste over samtlige
> funktioner, som man kan downloade??

Det kommer an på om du vil have klasser der gør det, eller blot
almindelige funktioner.
Der burde være en manual til libstdc++, på nettet. Prøv at kigge på
www.gnu.org, og www.cygnus.com/egcs, eller søg efter det.

Jeg ved ikke om der findes C++ classer til alt det du gerne vil, det
bedste er nok at bruge almindelige systemkald og kald til C biblioteket.
Disse funktioner kan du finde beskrevet i enhver bog om Linux/Unix
programmering.

man -k <søgeord> er din ven. Og nede i bunden af hver man side er der
henvisninger til andre interessante.

Prøv at læse flg:

man opendir
man 3 readdir