Manual tak!

Jeg har længe være irriteret over at jeg ikke har en C++ manual til
Linux. Jeg har da ganske vist bøger, men deres indhold er begrænset,
iøvrigt er det træls at slå op i dem konstant.
Nu har jeg haft noget informationsteori (MEGET interessant iøvrigt) og
det viser sig at fx. pakkeprogrammet zip overhovedet ikke pakker
optimalt. Jeg har måske fundet en overlegen algoritme og vil gerne
teste den, men her er det mine problemer begynder, for jeg kender
næsten intet til filhåndtering i Linix. Windows har jo nogle store
klasser der klarer den sag, men hvad pokker gør man i linux? Jeg har
brug for funktioner der kan
finde den næste fil (når man ikke kender dens navn),
finder længden af en given fil osv. i den dur.
Desuden skal jeg bruge en masse om funktioner til strengkonvertering og
-behandling men sådan noget kan man jo ikke gætte sig til, der må da
være en fyldig hjælpefil, eller i det mindste en liste over samtlige
funktioner, som man kan downloade??

Er der forresten nogen der kender til en bedre kodeeditor end emacs?

TTT (titusinde tak) alle sammen
MVH. Sune Fischer