Re: [CPROG] Hvilken editor er den bedste?

> Hvis der ikke havde eksisteret xemacs havde jeg aldrig forladt min
> trygge men forholdsvis lavteknologiske joe editor. Så vidt jeg har
> forstået kræver både vim og emacs at man sætter sig en del ind i en hel
> del tastekombinationer, og det gider man ikke medmindre man enten er
> religiøs, eller allerede har arbejdet med sin editor i længere tid.

Hvad nu hvis man bruger sin editor 4-5 timer om dagen, nogen gange endnu
mere, så betyder det altså INTET at kommandoerne er svære at lære, det
betyder langt mere at man kan gøre præcis det man har brug for, og det
hurtigt.

Nogebn siger det giver muse-skader at bruge mus, jeg ved ikke om det er
rigtigt, men det er i hvert fald irriterende at flytte hånden frem og
tilbage mellem tastatur og mus. Skort-cuts til menuer hjælper lidt, men
det er stadig langsomt.

Tag en simpel vi-option som "show-match", som i et halvt sekund springer
til den parantes, som matcher den slut-parentes man lige skriver, eller
"%" som springer til den matchende parantes. Det sparer meget tid ikke at
have compileren til at finde syntaxfejl som

if (!(fgets(buf, sizeof(buf),f)) {
   ^ - no matching ")"

Jeg ved godt at "syntax-farvning" giver nogle af de samme fordele.

Hvis du vil bytte om på to linier i vim trykker du "dd", (slet linie) "p"
(paste sidste slet efter cursoren). I en lav-teknologi-editor trykker du
"blok marker start", med lidt held bringer "retur" eller "pil-ned" dig på
næste line. "blok cut", "pil ned", "blok insert". Alle blokkommandoerne
kræver sikkert mindst to tastetryk, og der er mange skift fra primært
tastatur til pile-taster, eller endnu værre mus!

Ja det tager nok en dags tid at lære vim ordentligt, men tiden kommer
altså hurtigt igen, hvis man gør andet end lyst-programmere i jule- og
påskeferien :-)

Som jeg sagde tidliger - det er religion - og det kan som bekendt ikke
men man har da lov at missionere, hvis der ellers er nogen som gider høre
på en - så nu slutter jeg :-)

v.h. Kurt