Re: [CPROG] Hvilken editor er den bedste?

Hvilken religion er den bedste: Islam eller Kristendom?

Hvilken editor er bedst? Vim eller Emacs?

Jeg er helt ureligiæs, med hensyn til de store verdensreligioner, men
fanatisk (grænsende til det militante) VIM-freak, når vi taler editor. Jeg
vil alligevel prøve at skitsere nogle forskelle - så objektivt som muligt:

Emacs er kæmpe stor, der findes et vel af extensions til den, du kan uden
at forlade editoren, compile programmet, debugge det, brænde CD-ROM, og
sælge det (næsten :-). En klassisk Emacs-bruger, laver en del
customisering af editoren, og der bruges relativt mange tastetryk for at
udføre de enkelte kommandoer, Til gengælde er de umiddelbart nemmere at
bruge.

Vim er en lille sag, som kan være på en floppy. Vel kan man compile
programmet fra vim, men jeg tror de fleste bruger en anden konsol hertil.
Knapperne er nok lidt sværre at huske, tilgengæld behøver man ikke
customisere.

Vims historie:
Der var engang en editor som hed ex. Det var en ren kommandoliniebaseret
editor - som en super avanceret edlin fra dos 3.3, hvis du har været
velsignet med denne. Så fik den et visuelt mode, og kom til at hedde vi.
En gal hollænder, og nu med ham mange andre lavede så VIM - Vi IMproved.
Den nye version 5.3 indeholder syntax-farvning af en 2-300 forskellig
sprog: C, perl, Sh. HTML, SQL, tex, cobol, asm osv osv.

Jeg tror ikke jeg kender nogen som har lært vim, som synes bedre om emacs,
mens jeg har missioneret mange over til vim.

En lille test som kan vise om du er til vim eller emacs:

---- En emacs-freak coder - begin ----

for ( i = 0; i < 10 ; i ++ )
  {
    if ( a[i] == x )
      {
        break
      }

   }

    return i;

---- En emacs-freak coder - end ----

---- Den samme code fra en vim-freak - begin ----

for (i = 0; i < 10; i++) {
    if ( a[i] == x)
        break;
}
return i;

---- Den samme code fra en vim-freak - end ----

Som det ses har en emacs-freak en fed X-skærm mindst 1600 x 1200 opløsning
og 21". Vi vim-freaks kan godt nøjes med en mindre tekstskærm...

Nej jeg ved godt man ikke kan generalisrere uden at gøre nogen blodig
uret, men jeg mener at disse betragtnunger holder.

En anden overvejelse kunne være, om du arbejder på mange forskellige
systemer, eller mest på ét bestemt. Arbejder du på mange er vim nok det
bedste valg, idet man kan klarer sig uden - eller med få customiseringer.
Emacsa kræver som nævnt nogle tilpasninger for at blive rigtig effektiv.

Slutte må jeg lige nævne, at hvis du ikke vil have alle disse fancy
faciliteterm, og er vant til DOS-editorer, vil du muligvis synes meget
bedre om joe eller Mindnight Commanders editor mcedit.

Når - jeg vil trække hånden ud af hvepse-reden og gå i seng!

v.h. Kurt