Re: [CPROG] C vs C++

Flemming Mahler Larsen wrote:

> At påstå C og C++ er næsten ens ville jeg umiddelbart kalde lidt af en
> tilsnigelse. C++ minder betydeligt mere om Pascal end det gør om C.

Du må da tænke på en af de monstrøse Object Pascal versioner, som fx.
Delphi. Den oprindelig Pascal har da heldigvis ikke meget med C++ at
gøre. Man kan sagtens skrive C programmer i C++, dvs. kompilere et C
program med en C++ oversætter så jo de har ret meget med hinanden at
gøre, der kan dog være små subtile ændringer i semantikken(betydningen)
af nogle sprogkonstruktioner.

For lidt hyggelæsning se fx. Kernighans artikel "Why Pascal is NOT my
favorite language" på

http://wwwwbs.cs.tu-berlin.de/~jutta/c/bwk-on-pascal.html

eller generelt om sprog på
http://www.people.virginia.edu/~sdm7g/LangCrit/

Jeg synes det er morsomt at læse at i den oprindelige for af Pascal, var
strenge = array of char, og ethvert array i Pascal har en unik type,
dvs. 2 strenge af forskellige længder har forskellig type! Lidt kedeligt
at implementere fx. strcpy med disse begrænsninger (Blev løst ved at
alle strenge blev padded til 255 tegn, smart...not!)

Jeg må også indrømme at et af mine højere mål her i livet er at få mit
navn i /usr/src/linux/CREDITS, hvad kan man sige.... ;)

> Selve kernel programmeringen ville jeg nok ikke umiddelbart bekymre mig
> om i forhold til hvilket sprog man skal vælge. Som udgangspunkt er det
> første programmeringssprog uanset om det er "sekventielt" (som C -
                                              ^^^^^^^^^^^^^
Imperativt, "proceduralt"

> [...]
> hinanden - blot med forskellig syntaks.
>
> Som udgangspunkt ville jeg bestemt foreslå du kaster dig over C. Der
> efter sigende lidt sværere at lære end ++, men Kernighan & Rictchie's
> "The C Programming Language" er formodenligt den mest kompakte og dog
> fattelige bog man kan finde om programmering. Samtidigt kan du med C
> drage nytte af at snart sagt alle kan se (og kan hjælpe), der findes
> betydeligt mere sourcekode og samples man kan kaste sig over og de store
> libraries af forskellig art, der findes til C findes langt fra i samme

Jeg ved ikke om "det gamle testamente" ;) er en god lærebog, det er mere
et opslagsværk. Prøv og se om du kan finde en O'Reilly bog om C(++)
programmering. Hold dig fra alle "learn this & that in
24days/7days/24hours" bøgerne, de er også som regel meget baseret på
MSVC++.

På DTU bruges Paul S Wang's OO Programming with C++(Java) som lærebøger,
de er ihvertfald nogenlunde. Som C++ opslagsværk er Stroustrups "The C++
Programming Language" bog uundværlig. C++ er et enormt stor sprog med
uanede muligheder for faldgruber. En mulighed ville også være at træde
dine barnesko med Java, hvor du ikke kan lave så meget ravage, og så gå
derfra til C++, men du vil på den måde også lære en del "unoder".

Mvh Morten