Re: [CPROG] C vs C++

vaerge wrote:

> Jeg har tænkt mig at lære et af de to ovennævnte programmerings-
> sprog, men jeg er i tvivl om hvilket. Derfor håber jeg der er nogen
> der kort vil opridse fordele og ulemper ved de to, næsten ens
> programmeringssprog.

At påstå C og C++ er næsten ens ville jeg umiddelbart kalde lidt af en
tilsnigelse. C++ minder betydeligt mere om Pascal end det gør om C.

> Selv kan jeg se en stor ulempe ved at vælge C++, nemlig at det
> udelukker mine muligheder for på et senere tidspunkt at hjælpe
> til med kernel programmeringen.
> Men har sproget nogle svagheder som C ikke har eller omvendt.

Selve kernel programmeringen ville jeg nok ikke umiddelbart bekymre mig
om i forhold til hvilket sprog man skal vælge. Som udgangspunkt er det
første programmeringssprog uanset om det er "sekventielt" (som C -
undskyld jeg kender ikke noget bedre udtryk) objekt-orienteret (som C++)
sværest at lære.

Når man først kan et, er det at lære nye sprog en overkommelig opgave
idet grundprincipperne i de forskellige sprog ofte minder meget om
hinanden - blot med forskellig syntaks.

Som udgangspunkt ville jeg bestemt foreslå du kaster dig over C. Der
efter sigende lidt sværere at lære end ++, men Kernighan & Rictchie's
"The C Programming Language" er formodenligt den mest kompakte og dog
fattelige bog man kan finde om programmering. Samtidigt kan du med C
drage nytte af at snart sagt alle kan se (og kan hjælpe), der findes
betydeligt mere sourcekode og samples man kan kaste sig over og de store
libraries af forskellig art, der findes til C findes langt fra i samme
grad til C++

// Flemming
--
Flemming Mahler Larsen, Tele Danmark Internet
http://projekt.tele.dk.net/about/mahler.html // +45 3917 9013