Re: [TEKNIK] Program til computerstyring

Martin Christensen wrote:

> Jeg vil gerne have svar på denne mail sendt direkte til min
> E-mailadresse, så jeg slipper for at holde øje med de forskellige
> lister, den er sendt til. :-)
>
> Jeg skal til at lave noget computerstyring for en skør kunstner. Et
> enkelt program skal kunne håandtere I/O for mindst 5 forskellige
> "maskiner".

Du skriver ikke hvordan. Hvis det bare er simpelt tænd/sluk så kan
parallelporten fint bruges ellers skal du nok til at lave et ISA kort.
Parallelporten kan nemt bruges fra user-space, vha. "ioperm" funktionen.
Til et ISA kort skal du skrive dit eget drivprogram, kerneprogrammering
er dog ikke så svært som det lyder :)

> [...]
>   Noget andet er, at jeg ikke har programmeret andet end
> matematikprogrammer i en del år, og før det var det mest BASIC, jeg
> brugte. Hvis der er nogen, der er interesseret i at give en hånd med en
> gang imellem, komme med gode ideer osv., ville det være værdsat.
>
> Måske kunne man udvide et sådant flertrådet maskinstyringsprogram til at
> blive et generisk, vidt anvendeligt program, hvor
> kommunikationsprotokollerne og alt det der kan defirneres ved siden af
> resten. Det virker dog lidt langt ude, synes jeg, da der er så utroligt
> stor en del af opgaven, der er maskinspecifik.

Hvis der er en vigtig lære man kan drage af Open Source projekter der
blev til noget, og dem der blev til ingenting, så er det at have
realistiske fokuserede mål, og ikke at slå for store brød op.
("Freedows" oa.) Du kan altid omdesigne dit program senere til at gøre
alting, inklusiv lave kaffe, når du har fået erfaring af de første par
versioner.

Da du skriver noget omkring "flertrådet" og at du ikke er så erfaren, så
vil jeg nok sige at du skulle bruge Java. Det er muligt at lave
trådprogrammering i C(++) vha. pthreads, men
det er ikke for folk med svagt hjerte :) Da Java kører i sin virtuelle
maskine, og ikke kan tilgå ting som io-porte, er du nødt til at lave
nogle såkaldte "native methods" der kalder C funktioner til at gøre
arbejdet. Dette kan jeg godt hjælpe dig med, det har jeg brugt en del
tid på at få til at fungere i et midtvejs projekt.

Mvh Morten