Re: [CPROG] Sammenligning af to tal

At beregne pi men d-decimaler er desværre ikke så lige til. Problemet
er de endelige længder af de variable man har tilrådighed, fx. er en
double vist "kun" 8 byte.

Man skal altså til at bruge tricks hvis man har behov for flere
betydende cifre, i virkeligheden konverterer man fra 10 talssytemet
til 256 talsystemt, og gemmer det som en streng. Strenge har nemlig
ikke den samme begrænsning i deres længder. Jeg anbefaler at du prøver
at kikke i Numerical Recipies fra Cambrigde university press (kan
købes i naturfaglige boglade på Augustkrog instituttet), de har
kildeteksten til et program der beregner netop pi med et antal
decimaler af næste 2'er potens større end lig d. Det skyldes at
rutinen bruger FFT (fast Fourier transforms), som arbejder hurtigere
jo flere divisorer tallet har.
Du kan se en online udgave af Numerical Recipies på:
http://www.nr.com/
De ligger der også som Fortran kode, men jeg kan se de arbejder med
deres server i øjeblikket.
I programmet bruges funktioner der kan multiplicere et n'cifret tal
med et m'cifret tal. Problemet er bare at de kommer ud i Radix 256, så
du skal kaste dem tilbage med en baglæns Fourier tansformation, og den
vil de røvhuller ikke angive i FFT udgaven, så den er langsom.
Du kan altid spørge mig hvis du ikke kan få det til at funge', jeg har
fået det til at køre, men en beregning med 700000 decimaler tog mere
end 24 timer på min maskine (K6 233 MHz), så man skal have tålmodighed.

Venlig Hilsen Sune