Re: [BOG] Gode gentoo rettelser

On Sat, 21 Feb 2004 16:32:51 +0100 (CET)
Jacob Sparre Andersen <sslug@sslug> wrote:

> I betragtning af at Gentoo markedsføres som en
> kildetekstbaseret distribution har jeg lidt svært ved at se
> pointen i at snyde og installere den som binære pakker?
> Hvad er ideen så med distributionen?  Man kan jo også godt
> selv genoversætte Red Hat- og Debian-pakker specifikt til
> sin egen maskine, hvis man har lyst til det.
>
> Jacob (der brugte mere end fire dage på at få et kun
>        delvist fungerende Gentoo-system op og køre)

Ja, jeg forstår dig godt, jeg blev jo fanget i en "Propolice"
deadlock, det skulle være så godt, men jeg fik råd af Anders Bruun
Olsen om at hente en stage3 og lave en parallel-installation,
chrooted.

Derved opdagede jeg at man ikke kan installere hele stage3 image i
chroot mode, for inde i ISO imaget ligger en anden imagefil som
skal mountes og som ikke bruger et filsystem, som min kerne kan
forstå; det vil jeg ikke finde mig i, og så måtte jeg nøjes med
noget og installere en minimal stabil Gentoo. Derfra kunne jeg
bruge quickpkg og så fik jeg den gamle deadlock låst op, så jeg
kunne komme videre.

Jeg er lidt stædig, jeg kunne jo have blot have scratched den
gamle Gentoo, men jeg ville se, hvor stabilt man kan arbejde med
det, og jeg er lidt imponeret over Gentoo-byggesystemet. Til
gengæld har jeg så også undersøgt, om jeg kunne få gentoo til at
køre med min std. GCC-3.3.2, uden alt det skrammel, som Gentoo
lægger oveni, og det kan man også godt.

Jeg har installeret RPM og bruger den til de pakker, som jeg gerne
vil installere selv, med mindre jeg modificerer en ebuild-pakke.

Jeg bryder mig heller ikke om Gentoo dominans på start-stop script
hvor de installerer modificerede scripts (til fx MySQL) og bruger
runscript, et ELF program, der vil jeg have simple scripts, så jeg
ender med at bruge noget, der minder om LFS, Linux From Scratch.

På et Sslug møde hvor du desværre ikke var tilstede kom der en
morsom (trøstende) replik fra Gitte og Thomas Alexander - de havde
også kendskab til den slags problemer.

Jeg har indtryk af, at rigtige Gentoo-mænd ikke taler om
problemerne, og at dem, der installerer fra en færdig CD, ikke
oplever dem (problemerne).

Så hvad skal man sige? Jeg kører stadig Red Hat 7.2 men vil snart
opdatere glibc og ved ikke, hvad det ender med.

--
donald_j_axel(at)get2net.dk -- http://d-axel.dk/