Re: [BOG] DocBook-XML og OpenOffice

Janus Sandsgaard <sslug@sslug> writes:

> Har du nogensinde leget med LyX ift. DocBook/XML. LyX skulle kunne
> læse/skrive DocBook/SGML, men jeg har aldrig haft tid eller
> temperament til at forsøge. Hvis den vitterligt kan det, er der vel
> ikke langt til XML?

LyX er ikke en option, da målet er at skribenterne skal kunne bruge et
tekstbehandlingsprogram de kender på en platform de kender (læs:
Word/Windows) og herfra skal man kunne komme videre.

Mine undersøgelser har vist at - i forbindelse med OpenOffice - er der
ikke umiddelbar gevinst endnu.  Den indbyggede DocBook mapning er ikke
god nok til andet end det mest trivielle.  En mulig måde (envejs) er
at bruge
http://lists.oasis-open.org/archives/docbook-apps/200205/msg00225.html (ikke afprøvet endnu da mit fransk er ringe).

Et andet alternativ er at eftermassere OpenOffices HTML-generering for
at udtrække indholdsfortegnelsen fx med Perl.  (word's HTML-export er
for ringe og har for mange Windowsafhængigheder til at være
interessant).

Vi overvejer dog en anden indfaldsvinkel, nemlig at lave en Wiki til
dokumentationsformål, med et tilpasset udtræk.  Dette er nok det
nemmeste, da der er færrest hurdler.

Til skribenter under Windows med penge, påstås det at Corel Office 11
har god understøtelse af bl.a. DocBook.  Det er dog ikke som
tekstbehandler men som XML-editor.

--
  Thorbjørn Ravn Andersen
  http://unixsnedkeren.dk/ravn